Kom op het juiste moment in actie
Grote veranderingen zijn hét moment om oude patronen te doorbreken en je medewerkers anders te laten reizen.
Aan de slag
Bij grote veranderingen moeten medewerkers hun reisgedrag onder de loep nemen. Daardoor staan ze vaak open voor andere manieren van reizen. Begin bij dit soort veranderingen al vroeg met informeren, mobiliteitsregelingen aanpassen, reisadviezen geven en voor alternatieven zorgen.
Aan wat voor veranderingen je dan moet denken? Dit zijn een paar voorbeelden:
- Je organisatie gaat verhuizen. Kies als het mogelijk is voor een plek die goed bereikbaar is met het openbaar vervoer. Hierdoor hoeven mensen minder met de auto te komen, vooral als er weinig parkeerplekken op de nieuwe locatie zijn.
- Er komen of zijn ingrijpende wegwerkzaamheden in de buurt. Hoe blijft jouw organisatie dan goed bereikbaar? Er zijn gelukkig alternatieven. Zoals je medewerkers helpen om op een ander tijdstip te reizen, te carpoolen met collega’s, vaker thuis te werken of te gaan fietsen. Op die manier kun je problemen met files, afsluitingen en omleidingen verminderen en voorkomen.
- Levensgebeurtenissen. Denk aan verhuizen en kinderen krijgen. Bied je medewerkers voldoende flexibiliteit en keuzevrijheid om ook dan duurzame mobiliteitskeuzes te maken.