Verhoog het leasebedrag voor elektrische auto’s
Geef medewerkers die kiezen voor een elektrische auto bijvoorbeeld een 15% hoger leasebedrag.
Aan de slag
Een elektrische auto op groene stroom stoot zo'n 60 keer minder CO2 uit per kilometer dan een fossiele auto. Als je echt een duurzame impact wilt maken met je wagenpark, is het dus logisch om over te stappen op elektrische auto's.
Dit kun je doen door elektrisch rijden te stimuleren. Geef medewerkers die kiezen voor een elektrische auto bijvoorbeeld een 15% hoger leasebedrag. Ook kun je gratis laadpalen thuis installeren en tegelijkertijd de maximale CO2-uitstoot voor traditionele auto's verlagen naar bijvoorbeeld 90 gram per kilometer.
In plaats van te stimuleren kun je elektrisch rijden natuurlijk ook verplichten. Steeds meer werkgevers kiezen hiervoor. Ook dan kun je er natuurlijk voor kiezen om ruimere leasebedragen toe te kennen of een laadpaal gratis thuis te installeren.
De berekening
Wat levert het op?
Een leaserijder rijdt al snel zo'n 30.000 km per jaar. Bij een benzine auto komt dit neer op zo'n 30.000 x 143 gram per km = 4.290 kg CO2 per jaar. Dit staat gelijk aan ruim 200 bomen.
Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ruim 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat. Door over te stappen naar fossielvrije leaseauto’s bespaar je zo 15 tot 20% van je totale CO2-uitstoot. De switch levert dus direct duurzaam resultaat op. Heeft jouw organisatie de mogelijkheid om de auto met groene stroom te laden? Dan groeit je besparing nog verder!
Wat kost het?
Voor veel werkgevers is het faciliteren van elektrisch rijden kostenneutraal. Zij kiezen er bijvoorbeeld voor om de normleasetarieven niet te verhogen. Zo blijven de kosten per leaseauto gelijk.
Ook kiezen werkgevers er steeds vaker voor om de laadkosten in het normleasebudget mee te nemen. Op deze manier krijg je een eerlijkere vergelijking tussen de kosten van een fossiele en elektrische auto. Een fossiele auto is namelijk vaak wat goedkoper in de vaste kosten, maar veel duurder in kosten per kilometer.
Stel een fossiele auto kost €800 per maand aan vaste leasekosten + €200 per maand aan brandstofkosten. In totaal dus €1.000 per maand. Een vergelijkbare elektrische auto kost €900 per maand aan vaste leasekosten en €75,- per maand aan laadkosten. Door te werken met een normleasebedrag van €1.000 per maand inclusief laadkosten/tankkosten krijgt de elektrische rijder wat meer keuzemogelijkheden: doordat de rijder bespaart op variabele kosten, kan-ie een duurdere auto kiezen.
Extra tips
- Om elektrisch rijden extra te stimuleren kun je elektrische voertuigen in je parkeerbeleid belonen. Zorg bijvoorbeeld voor gegarandeerde parkeerplekken.
- Maak gebruik van subsidies en regelingen voor elektrisch rijden. Zo wordt duurzaam vervoer een stuk betaalbaarder.