Faciliteer Vanpools

Faciliteer Vanpools

Vanpools zijn de uitgebreide variant van carpoolen en zijn bijvoorbeeld ideaal als thuiswerken geen optie is.

Aan de slag

Vanpools zijn busjes die je door medewerkers kan laten besturen. De medewerker haalt collega's op bij hun huis of een centraal punt. Als werkgever koop, huur of lease je een busje en stel je deze ter beschikking aan een van de medewerkers. Je betaalt de kosten van de bus, maar hoeft geen kilometervergoeding meer aan medewerkers te geven. Ook is een geen externe chauffeur niet noodzakelijk. Zo kunnen vanpools een voordelige optie worden.

Bedrijven kiezen vaak voor vanpools als er weinig openbaar vervoer in de buurt is, thuis- of hybride werken geen optie is en als er vaste werktijden gelden voor grotere groepen mensen.

In vergelijking met carpooling heeft vanpooling meestal het voordeel dat het aantal mensen dat vervoerd wordt, hoger is. Dat bespaart meer CO2-uitstoot. Het nadeel is dat het minder flexibel is dan carpooling.

De berekening

Wat het oplevert

CO2-besparing: Als 5 medewerkers elke dag 30 kilometer heen en terug reizen, komt dat neer op 64.200 kilometer per jaar. Als ze dit met een gewone benzineauto doen, is de uitstoot 9.180 kg. Als ze echter een elektrische personenbus gebruiken, is de uitstoot 0 gram. De besparing is dus 9.180 kg, dat komt neer 437 bomen(een boom haalt 21 kg CO2 per jaar uit de lucht).

Kostenbesparing: Stel je voor dat gemiddeld 5 medewerkers gebruikmaken van de Vanpool. Voorheen ontvingen ze €0,23 per kilometer als reiskostenvergoeding, en hun woon-werkreis was gemiddeld 30 kilometer. Dus, de besparing op de reiskostenvergoeding zou zijn: 5 medewerkers x 30 km x 2 (heen en terug) x 214 dagen x €0,23 = €14.766. Deze besparing is meer dan de kosten van het huren van het voertuig (€12.720). Met deze besparing kunnen ook de laadkosten van de vanpool worden betaald.

Wat kost het?

In de mobiliteitstoolkit van het Havenbedrijf rekenen ze als volgt: een elektrische 9-persoonsauto, zoals een Peugeot E-Expert of Opel Vivaro-E, kost € 1.060,- per maand. Dit is voor een contract van 36 maanden en 25.000 km per jaar (50 km heen en terug per dag). Als een externe chauffeur het voertuig moet besturen, kost het € 20,50 per uur. Er wordt minimaal 3 uur per dag in rekening gebracht.

Extra tip

Zit vaak dezelfde medewerker achter het stuur? Zorg voor een passende compensatie en geef bijvoorbeeld een vaste bruto vergoeding per maand van bijvoorbeeld €50,-.


Meer tips voor Reizen en vervoeren

Bekijk alle tips
Impact:
Investering:

Regel openbaar vervoer of deelvervoer met een mobiliteitskaart

Medewerkers krijgen zo toegang tot veel publieke (deel)voorzieningen met maar één kaart of app.
Impact:
Investering:

Vergoed medewerkers voor thuiswerkdagen

Dit kan medewerkers stimuleren om meer thuis te werken en dus minder te reizen.
Impact:
Investering:

Bied een renteloze lening aan voor de aanschaf van een fiets

Door werknemers een lening aan te bieden, neem je de de drempel van een hoge investering weg.