Je ziet een witte auto, waarbij een vrouw het klepje openmaakt voor de oplaadkabel.

Wat zijn de voordelen van elektrisch rijden?

Stiller, schoner en klimaatbewust rijden: de elektrische auto heeft veel voordelen. Ontdek alles over elektrisch rijden.

Veruit de groenste auto

Een elektrische auto is veruit de groenste auto, groener dan een diesel- of benzineauto. Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ruim 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat. Bij een elektrische middenklasse auto komt nu gemiddeld in totaal 18.000 kilo CO2 vrij, bij een vergelijkbare brandstofauto is dat 50.000 kilo CO2.

Schonere lucht door elektrische auto

Elektrisch rijden is beter voor de luchtkwaliteit in steden. Er komt namelijk geen fijnstof (PM10) en stikstofoxide (NOx) uit de uitlaat. Dat is een groot voordeel in de stad en langs drukke wegen, waar de luchtkwaliteit vaak slecht is. Omdat elektrische auto’s energie terugwinnen bij het remmen, slijten de remmen en banden minder. Daardoor komt er ook minder fijnstof vrij. Fijnstof en stikstofoxiden zijn allebei slecht voor je gezondheid en de natuur.

Minder geluidsoverlast

Elektrische auto’s zijn stiller. De aandrijving van de batterij leidt namelijk niet tot geluidsuitstoot. Dit scheelt geluidsoverlast. Het effect is het grootst bij lage snelheden, wanneer de banden geen geluid maken op het wegdek. 

Meer informatie over de voordelen van elektrisch rijden vind je op de website van Milieu Centraal.

Wist je dat?

Je kunt van Amsterdam naar Brussel rijden zonder te laden. Al ligt het ook aan je rijgedrag en de weersomstandigheden. Als je niet zo hard rijdt en het rond de 23 graden is, dan kom je verder en als de airco of verwarming aan staat kost dat ook elektriciteit. 

De afstand die je met een volle batterij van een elektrische auto kunt rijden, heet de actieradius. Elektrische auto’s kunnen steeds verder rijden op één acculading. De maximale actieradius van een elektrische auto zal in de toekomst nog groter worden, maar het is de vraag of dat voor elke automobilist nodig is.

De nieuwste generatie elektrische auto’s kunnen met een volle batterij minstens 400 tot 500 kilometer rijden, genoeg voor de heen- en terugreis van Brussel naar Amsterdam zonder tussendoor te laden. Daarnaast kunnen de nieuwste generatie auto’s en snelladers veel sneller opladen, soms wel 7 keer sneller. 

Ook bieden autofabrikanten hun nieuwe auto’s steeds vaker aan met verschillende batterijgroottes. Niet iedereen heeft een grote batterij nodig, en een auto met een kleinere batterij is goedkoper, gebruikt minder energie vanwege het lagere gewicht, en vereist minder kostbare en schaarse grondstoffen voor de batterij.

In Nederland zijn er nu meer dan 138.000 openbare laadpunten, 4.100 snellaadpunten en 476.000 thuislaadpunten. Dat is veel meer dan de ongeveer 4.200 tankstations langs de weg. Als je je elektrische auto wil opladen, wil je natuurlijk wel weten hoe lang dat duurt. Drie dingen spelen daarbij een rol:

  1. Hoeveel elektriciteit (vermogen) kan het oplaadpunt leveren?

  2. Hoe snel kan de elektrische auto opladen?

  3. Hoe leeg is de batterij en hoe vol moet hij worden?

Veel huizen hebben een 1-faseaansluiting, wat betekent dat het opladen van een lege accu thuis lang duurt, zo'n 10 tot 20 uur. Nieuwbouwhuizen hebben standaard een snellere 3-fasenaansluiting. Het opladen gaat (afhankelijk van de auto) 3 keer zo snel, tussen de 3,5 en 7 uur. Openbare laadpalen hebben vaak 11 kilowatt vermogen, waardoor het volledig opladen van een accu 4 tot 10 uur duurt. Snellaadstations met 150-250 kilowatt vermogen zijn het snelst, ongeveer 20-40 minuten om de batterij van 10 tot 80 procent op te laden.

Op de website EV-Database.nl zijn de maximale (snel)laadtijden per elektrische auto te zien.

Je kunt erop vertrouwen dat alle auto’s in Nederland veilig zijn. Dat geldt ook voor elektrische auto’s. Alle auto’s moeten voor het krijgen van een kenteken voldoen aan veel internationale eisen. Anders mogen ze niet de weg op. Uit onderzoek en verzekeringsstatistieken blijkt nergens dat elektrische auto’s meer risico’s opleveren dan auto's die op brandstof rijden. 

Daarnaast vliegen elektrische auto’s niet gemakkelijker in brand. Wel is een brand in een elektrische auto anders. De brand duurt langer en moet op een andere manier geblust worden.

Tot slot blijkt uit botsproeven dat elektrische auto’s gemiddeld even veilig of zelfs veiliger zijn dan auto’s die op brandstof rijden. In het rapport Veiligheid en elektrische personenauto’s van de CE Delft van november 2020 kun je de resultaten van een aantal van deze testen bekijken. 

Wat kost een elektrische auto?

Goedkoper in gebruik

Elektrische auto’s zijn in aanschafkosten in veel gevallen nog duurder dan brandstofauto’s, maar er komen steeds meer betaalbare (gebruikte) elektrische auto’s op de markt. Als je kijkt naar de totale maandelijkse kosten voor het gebruik, dan is een elektrische auto in veel gevallen ongeveer even duur als een auto op brandstof.

Een elektrische auto is namelijk goedkoper in gebruik: de auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto. Verder hangt het er vanaf hoeveel kilometers je per jaar rijdt en of je een eigen laadpaal hebt en zonnepanelen. Dan is het al snel goedkoper om elektrisch te rijden.

Tot 2025: belastingvoordeel en subsidie

Om het gebruik van elektrische auto's te stimuleren, zijn er een paar belastingvoordelen voor elektrische rijders. Ook kun je subsidie aanvragen bij het kopen van een elektrische auto.

Voor een volledig elektrische auto betaal je tot 2025 geen wegenbelasting (officieel heet dit motorrijtuigenbelasting, MRB). Dat scheelt je jaarlijks honderden euro's. In 2025 betalen elektrische auto’s een kwarttarief en daarna wordt het volledige tarief in rekening gebracht.

Maar let op: als er geen nieuw beleid komt, worden elektrische auto’s vanaf 1 januari 2026 gemiddeld 300 tot 500 euro per jaar duurder in de wegenbelasting dan vergelijkbare benzineauto’s. Alleen mensen die veel rijden kunnen deze extra kosten compenseren door de lagere gebruikskosten per kilometer. Houd hier rekening mee als je nu overweegt een elektrische auto te kopen.

Tot 2025 betaal je voor een nieuwe volledig elektrische auto geen aanschafbelasting (BPM). Dit is een belasting bij het kopen van een auto. De bpm bestaat uit een vast starttarief (vaste voet) en een variabel tarief (afhankelijk van de uitstoot van het voertuig). Omdat een elektrische motor geen CO2 uitstoot betaal je met een elektrische auto geen variabel tarief. Vanaf 2025 ga je met een elektrische auto wel de zogenaamde ‘vaste voet’ betalen. Dit vaste bedrag per nieuwe auto gaat van €400 naar €600 euro.

Zakelijke rijders die ook privé rijden, krijgen een bijtelling. Dat is een bedrag dat de Belastingdienst bij je loon optelt. Als zakelijke rijders een elektrische auto hebben, is dat financieel voordelig voor ze. Tot en met 2024 is de bijtelling voor een elektrische auto 16 procent, tot een maximaal bedrag van 30.000 euro (over het bedrag daarboven betaalt men 22%). In 2025 is dat 17 procent en daarna is de bijtelling gelijk aan auto’s die op benzine of diesel rijden: 22 procent. De bijtellingskorting geldt voor de eerste 5 jaar (60 maanden) vanaf de datum waarop het kenteken van de elektrische auto voor het eerst op naam is gesteld.

Tot en met 2024 kun je subsidie krijgen als je een nieuwe elektrische auto koopt of least. Als je een tweedehands elektrische auto koopt, kun je subsidie krijgen tot 2030. Deze subsidie geldt voor elektrische auto's met een nieuwprijs tot €45.000, zowel voor nieuwe als gebruikte elektrische auto's. Voor een nieuwe auto krijg je €2950 subsidie, voor een gebruikte auto is dit €2000.

Op deze pagina vind je meer informatie over de subsidie. 

Tweedehands kopen

De tweedehands markt voor elektrische auto’s begint te groeien. Vooral modellen die vanaf 2010 op de markt verschenen, komen nu als gebruikte auto (occasion) beschikbaar. Dit zijn vaak nog goede auto's. Elektrische auto’s zijn namelijk minder onderhoudsgevoelig dan auto’s op brandstof, omdat de motor minder bewegende onderdelen heeft die slijten.

Op de website van Milieu Centraal kun je zien waar je op moet letten bij het kopen van een tweedehands elektrische auto. 

Meer weten?

Ben je op zoek naar meer informatie over elektrisch rijden? Kijk dan eens op de website van Milieu Centraal.

Tips over elektrisch rijden

Zorg voor goede laadvoorzieningen voor elektrische voertuigen
Impact:
Investering:

Zorg voor goede laadvoorzieningen voor elektrische voertuigen

En dan niet alleen op werk, maar ook thuis. Dit maakt elektrisch rijden makkelijk en dus aantrekkelijk.

Lees meer
Verhoog het leasebedrag voor elektrische auto’s
Impact:
Investering:

Verhoog het leasebedrag voor elektrische auto’s

Geef medewerkers die kiezen voor een elektrische auto bijvoorbeeld een 15% hoger leasebedrag.

Lees meer
Verminder je CO2-uitstoot met elektrisch rijden
Impact:
Investering:

Verminder je CO2-uitstoot met elektrisch rijden

Elektrisch rijden is goed voor het klimaat, omdat de CO2-uitstoot van een elektrische auto over zijn hele leven gemiddeld ongeveer 60% lager is dan die van een brandstofauto. Ook komen er geen ongezonde gassen uit de uitlaat en verminder je geluidshinder in steden. Als je het kan betalen, overweeg dan om elektrisch te gaan rijden.

Lees meer

Zo kun jij aan de slag

Icoon van een kantoorgebouw

Bedrijven en organisaties

Hoe kan ik energie besparen in mijn kantoor of gebouw? Welke stappen kan ik zetten om circulair te ondernemen? En hoe verduurzaam ik mijn zakelijk vervoer?

Alles voor bedrijven en organisaties
Icoon van een huis

Thuis

Hoe kan ik mijn afval verminderen? Hoe werkt overstappen op elektrisch rijden? Hoe kan ik thuis energie besparen? En hoe kook ik vaker vegetarisch?

Alles voor thuis