Stel een duidelijk beleid op
Een goed beleid bepaalt je keuzes en de geloofwaardigheid van die keuzes voor je medewerkers.
Aan de slag
Waarom wil je dat je medewerkers anders gaan reizen? Denk hier eerst goed over na voordat je aan de slag gaat. Je 'waarom' bepaalt namelijk je keuzes en hoe geloofwaardig die keuzes overkomen bij je medewerkers. Dit heeft invloed op het succes van de maatregelen die je neemt.
Duurzame mobiliteit is vaak een onderdeel van de organisatiedoelstellingen, omdat werkgevers steeds meer te maken krijgen met wet- en regelgeving. Maak duidelijk wat jouw bedrijf wil bereiken en hoe iedereen hier stap voor stap aan kan bijdragen met de mogelijkheden die je als werkgever biedt. Veel nieuwe medewerkers in dienst? Dat is een uitstekend moment om de mogelijkheden weer eens onder de aandacht te brengen.
Ook opdrachtgevers en medewerkers vragen steeds meer om het verduurzamen van zakelijke mobiliteit. Maatschappelijk verantwoord ondernemen verbetert het imago van je bedrijf en maakt je aantrekkelijk als werkgever. Duurzame zakelijk mobiliteit kun je daarom ook inzetten als hulpmiddel om medewerkers te binden. Geef medewerkers bijvoorbeeld de keuze om te duurzaam reizen zoals zij dat willen, faciliteer hybride werken en maak dit beiden onderdeel van je mobiliteitsbeleid.
Een beleid werkt alleen als iedereen zich eraan houdt, inclusief het topmanagement. Geef als topmanagement daarom het goede voorbeeld.
Extra tip
Wil je jouw ambitie op het gebied van duurzame zakelijk mobiliteit ook extern uitdragen? Doe dan mee aan een campagne of actie. Bijkomende voordelen: je hebt er zelf weinig werk aan en deelname is vaak nog gratis ook. In elke regio zijn er regelmatig campagnes en acties waar je op mee kunt liften. Kijk op de website van Zo Werkt Het voor alle campagnes en acties in jouw regio.