Bied nieuwe medewerkers eerst een ov-kaart aan
Medewerkers blijven op deze manier vaak voor het openbaar vervoer kiezen.
Aan de slag
Het starten met een nieuwe baan is vaak een moment waarop medewerkers hun reisgedrag heroverwegen. Ben je goed bereikbaar met het ov? Dan kun je je nieuwe medewerkers alleen een vergoeding geven als zij per ov reizen. Bijvoorbeeld de eerste drie maanden. Pas daarna kunnen zij kiezen voor een auto van de zaak of kilometervergoeding voor de auto. De ervaring leert dat 70% van de nieuwe collega’s na deze periode gebruikt blijft maken van het ov.
Wat het oplevert
Ov-reizen leveren een directe en indirecte kostenbesparing op. Denk aan parkeerkosten en het benutten van ov-reistijd als werktijd. Daarnaast draagt ov-gebruik bij aan duurzaamheid. Wist je dat de CO2-uitstoot van treingebruik 75% lager ligt dan van de auto? Bij elektrische bussen is dit zelfs 90% lager.
Extra tip
Om gewoontegedrag te doorbreken zou je ook een jaarlijkse Autolozedag kunnen organiseren. Op deze manier zullen fanatieke automobilisten ook hun gewoonte-gedrag weer eens onder de loep moeten nemen.
Wil je reizen met het ov extra stimuleren? Geef medewerkers dan een persoonlijk reisadvies of regel het openbaar vervoer met een mobiliteitskaart.