Zo zetten Koninklijke Grolsch en Gemeente Enschede de knop om

Zo zetten Koninklijke Grolsch en Gemeente Enschede de knop om

Nederlanders willen graag op hun energieverbruik besparen. Zeker nu het kouder wordt, en met de stijgende kosten en energieschaarste als gevolg van de oorlog in Oekraïne. In Enschede hebben Koninklijke Grolsch en Gemeente Enschede de handen ineen geslagen om de ‘Zet ook de knop om’ campagne onder de aandacht te brengen.

Enschede doet mee

Vanaf eind oktober tot begin december 2022 is de campagne in diverse Grolsch-horecagelegenheden in de binnenstad zichtbaar geweest, via speciaal ontworpen bierviltjes en tafelkaartjes. Hierop stonden praktische tips waarmee huishoudens en bedrijven gemakkelijk hun eigen verbruik kunnen verminderen. Een aansluitende socialmediacampagne met prijsvraag moedigde deelnemers aan om zelf ook hun beste energiebesparingstip te delen. De actie werd afgetrapt met de overhandiging van de eerste campagneviltjes door Jeroen Diepemaat, wethouder Enschede, en Koert van ’t Hof, Corporate Affairs Director Koninklijke Grolsch. Joris Eleveld, voorzitter van de Vereniging Horeca Stad Enschede, mocht ze in ontvangst nemen.

Op de foto v.l.n.r.: Jeroen Diepemaat, Joris Eleveld en Koert van ’t Hof

Door de regio, voor de regio

“We leven in tijden van hoge energieprijzen en grote opgaven op het gebied van duurzaamheid”, vertelt Jeroen Diepemaat. “Het is voor ons allemaal van belang om minder te verbruiken en de energiekosten te drukken. Als gemeente helpen we onze inwoners natuurlijk daar waar dat kan. Dit doen we op veel verschillende manieren. En in dit geval door aandacht te vragen voor deze landelijke campagne. Bewustwording is namelijk ontzettend belangrijk. Als gemeente zijn we dan ook hartstikke blij dat een groot Enschedees bedrijf dit initiatief ondersteunt.”

Niet één oplossing

Ook bij de Grolsch-brouwerij zelf was de campagne goed zichtbaar. De verlichte gevel – in Twente een welbekende blikvanger langs de A35 – werd voor de actie een week lang in duister gehuld. Koert van ’t Hof: “Als het aankomt op energie besparen is er niet één oplossing: het zijn meerdere maatregelen die samen een groot effect creëren. Dit zien we ook terug in onze eigen transitie naar een CO2-neutrale brouwerij, en is tevens de kracht van de campagne ‘Zet ook de knop om’. Het is de optelsom die telt. Door de Gemeente Enschede te ondersteunen in deze campagne geven wij samen het goede voorbeeld. We hopen dat meer bedrijven en huishoudens de kans zien om energiebesparende maatregelen te nemen.”

'Het is de optelsom die telt. Door de Gemeente Enschede te ondersteunen in deze campagne geven wij samen het goede voorbeeld. We hopen dat meer bedrijven en huishoudens de kans zien om energiebesparende maatregelen te nemen.'

Koert van ‘t Hof

De resultaten

De actie heeft zeker ruim 70.000 mensen in en om Enschede bereikt via social media. Het bereik via de horeca-activatie in 50 bedrijven is helaas niet te meten, maar gezien de looptijd van 6-8 weken zal dit ook een behoorlijk bereik gerealiseerd hebben. Dit waren de tips van de prijs winnaars:

  1. Wanneer je de aanvoertemperatuur van de cv ketel  van 80 naar 60 graden brengt, ligt de besparing op ongeveer €140 per jaar. Tevens bespaar je met deze simpele actie per jaar 94-140kg C02.

  2. Koop/gebruik een “snelkookpan” tijdens het dagelijks koken. Aardappels zijn bijvoorbeeld dan in ongeveer 6 minuten gaar, in plaats van de gebruikelijke 20 minuten. En in een snelkookpan heb je ook minder water nodig dan in een gewone pan. Dat scheelt ook weer extra vocht in huis en de keuken wat je weer moet afzuigen of via ventilatie naar buiten moet krijgen. Want om in de winter vochtige lucht in huis op te warmen heb je ook weer meer energie nodig. 

  3. Ik heb onlangs voor bij mijn thuiswerkplek een infrarood-warmtepaneel aangeschaft. Deze verbruikt maar 200W. En je hoeft de verwarming niet aan te zetten, want dan verwarm je het gehele huis. Dat is niet nodig als ik alleen thuis ben. Scheelt stroom en gas. En de stroom wekken wij op via de zonnepanelen, dus dat is een win-win-situatie.

  4. Sinds afgelopen winter heb ik de HomeWizard P1-meter waarmee ik live het dag-, week-, maand- en jaarverbruik van de slimme meter kan uitlezen. Zowel in verbruikseenheid als in kosten. Dat geeft al veel inzicht. Uiteindelijk heb ik alle grootverbruikers voorzien van een meter. Los in het stopcontact, of als meter in de groepenkast om zo de hele groep te kunnen monitoren. Ook monitor ik ook het water- en gasverbruik. Waar ik voorheen jaarlijks mijn verbruiken bekeek bij de jaarafrekening ben ik er nu dagelijks mee bezig. Mijn beste energiebesparingstip is dus inzichtelijk maken en bewust worden van je verbruik en dus verlies.