Een leaseauto is bij RHDHV altijd elektrisch
Bij Royal HaskoningDHV zijn alle leaseauto’s elektrisch dankzij een pilot waarbij de medewerkers direct hun auto konden omruilen voor een e-BMW.
Delen:
Hoe kwamen jullie hier?
Voor een consultant/adviesbureau is de CO2-uitstoot door zakelijk verkeer een groot deel van de footprint. Daarom is het voor RHDHV belangrijk om hun mobiliteit aan te pakken. Al in september 2016 begon het internationale ingenieursbureau een pilot voor elektrisch rijden. ‘Wie zijn leaseauto (op fossiele brandstof) inleverde, kreeg er een BMW i3 voor terug én een laadpunt op de eigen oprit. Ook als je contract nog doorliep’, vertelt Mike van Gemund (Fleetmanager). ‘De pilot was een groot succes en ons leasebeleid ging na een jaar meteen op de schop: Sinds september 2017 bestellen we alleen nog volledig elektrische auto’s. Als je de paar auto’s die in bestelling staan meetelt, is onze hele personenautovloot nu elektrisch.’
Zo’n 515 werknemers (van de bijna 4000 in Nederland) hebben een bedrijfsauto voor zakelijk verkeer. Die mogen hun auto ook voor woon-werkverkeer en privé gebruiken ‘We zijn relatief zuinig met het uitgeven van leaseauto’s. Ons beleid is dat je alleen mag leasen als je veel zakelijke kilometers (meer dan 17.500 per jaar) maakt. En als je dat dus doet, rijd je bij ons per definitie elektrisch.’
Waarom is dit een succes?
Dat veel werknemers van RHDHV zonder al te grote problemen de stap maakten, kwam volgens Van Gemund door twee oorzaken. ‘Walk the talk. Ons management gaf niet alleen de aanwijzing (‘Ga voor elektrisch’), maar deed het zelf ook. Daarnaast zit innovatie en verduurzaming in de wortels van ons bedrijf. We adviseren onze klanten op die thema’s, maar trekken ook werknemers aan die dat in hun DNA hebben. Ook de gemiddelde RHDHV-medewerker vindt: practice what you preach.’
‘Nog niet iedereen rijdt elektrisch, maar inmiddels is elke leaseauto van ons wél elektrisch. Op dat punt kom je niet zomaar. Toen we nog in de transitie zaten, hadden we oog voor de werknemer wiens leasecontract afliep, maar nog niet meteen op elektrisch over wilde stappen. Deze werknemer kon een beroep doen op een auto uit de pool aan leaseauto’s die was ontstaan doordat collega’s die overgingen op EV hun auto voor einde contract inleverden. Dit kun je als werkgever toepassen in de fase waarin je wel al de transitie bent begonnen, maar nog niet iedereen kan of wil overstappen.’
Het succes van elektrische lease komt ook doordat de faciliteiten optimaal zijn. Van Gemund: ‘Er is per vestiging een WhatsApp-groep voor laders, waar je via een QR-code lid van kan worden. Zo kunnen laders onderling communiceren over het vrijkomen van laadpunten. Ook zijn onze laadpunten voorzien van speciale software, waardoor het laadpunt de stekker van de voorgaande auto – als die voldoende gevuld is – automatisch ontgrendelt en de laadpaal vrijkomt voor jou. Rondom een laadpaal met twee laadpunten hebben we 4 parkeerplekken, zodat je niet hoeft te wachten tot een andere auto weg is, maar al kunt starten met laden.’
Wat is de volgende stap?
Alle leaseauto’s – bestellingen meegerekend – zijn dus elektrisch. Klaar? ‘Nee, zeker niet’, laat Van Gemund weten. ‘Onze medewerkers leggen ook arbeidsgebonden kilometers af in andere voertuigen dan onze leaseauto’s, omdat je alleen een leaseauto krijgt als je standaard veel zakelijke kilometers maakt. We willen werknemers aanmoedigen om ook via private lease voor een elektrische auto te kiezen. Om te beginnen geven we daarover samen met een leasemaatschappij voorlichting. Ons doel is zoveel mogelijk medewerkers schoon te zien reizen, ook diegenen die met een privéauto reizen.’
Dit artikel verscheen eerder op ZoWerktHet.nl.