De oneindig repareerbare hoofdtelefoon van Repeat
Als je koptelefoon kapot is, zal je niet snel de neiging hebben om hem te laten repareren. Per jaar wordt er om deze reden 15 miljoen kilo aan koptelefoons weggegooid. Repeat biedt een alternatief: een koptelefoon opgebouwd uit vijf verschillende modules. Deze modules zijn individueel van elkaar vervangbaar om te voorkomen dat je de hele koptelefoon weggooit. De koptelefoon is als abonnement of los verkrijgbaar. Repeat is een startup met een snel groeiende klantenbasis. Leren van andere bedrijven en door zelf te experimenteren staat op dit moment centraal.
Delen:
''Dit is de laatste koptelefoon die je koopt. Hij is oneindig repareerbaar!''
Het bedrijf en de uitdaging
Dorus Galama, mede-oprichter: “We zijn met Repeat gestart om te laten zien dat we niet in een wegwerpcultuur hoeven te blijven hangen. Ze zijn volledig modulair en daarmee simpel te repareren. We vervangen de onderdelen gratis als er iets kapot gaat. We willen daarmee aantonen dat er vraag is naar dit soort modulaire producten en dat het niet alleen voor een klein groepje groene hippies is. We zijn opgericht in 2016 en werken nog steeds met de mindset van een startup aan ons bedrijf.”
Tom Leenders, mede-oprichter: “Koptelefoons worden traditioneel gebouwd als één geheel. Als hij kapot gaat, kun je het hele toestel weggooien. In deze branche wordt totaal niet gekeken naar manieren om de afvalberg te verminderen. Terwijl consumenten dat wel willen, maar niet weten hoe. Daar spelen wij op in. Wij willen met onze oplossing consumenten helpen om de hoeveelheid afval te verminderen. De uitdaging voor ons is laten zien dat dit commercieel werkt. Met de kennis die we hier over opbouwen hopen we weer anderen te kunnen helpen.
Advies aan andere ondernemers
Tom: “Als startup in de maakindustrie is het lastig het hoofd boven water te houden en is een goed plan een vereiste. We zijn eerlijk over wat we doen en wat we nog niet kunnen. Zoiets opzetten blijft een kwestie van pick your battles. Op dit moment produceren we nog in China. Als je het echt goed zou willen doen, zou je niet in China produceren, maar hier. Het probleem is dat dan de kostprijs zo hoog is dat je het businessmodel niet rond krijgt. Dit gevecht gaan we niet nu aan, maar later.
Het zetten van een duurzame stap werkt voor ons door het te combineren met gemak voor de klant. Je kunt de consument beter laten veranderen door ze een product aan te bieden dat naast duurzaam, vooral ook goed aansluit op hun behoeften.”
Dit artikel verscheen eerder op CirculaireMaakindustrie.nl.