Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit
Bijna de helft van de uitstoot door personenmobiliteit komt van woon-werkverkeer en zakelijke reizen, oftewel de werkgebonden personenmobiliteit. Als werkgever heb je grote invloed op het verminderen van deze uitstoot.
Heeft jouw organisatie 100 of meer medewerkers? Dan ben je vanaf 1 juli 2024 verplicht de gegevens over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van je medewerkers bij te rapporteren. Uiterlijk 30 juni 2025 stuur je de gevraagde gegevens over 2024 in. In de handreiking over de rapportageverplichting staat stap voor stap uitgelegd hoe je je goed kunt voorbereiden.
Zero Emissie Zones (ZE-Zones)
Vanaf 1 januari 2025 stellen gemeenten zero-emissiezones (ZE-Zones) in. Dit betekent dat bestel- en vrachtauto’s in de ZE-zone uitstootvrij moeten zijn. Voor een aantal voertuigcategorieën is er tot 2030 een overgangsregeling. Op Opwegnaarzes.nl vind je waar de zones komen, vanaf wanneer ze ingaan en voor wie ze gelden. Ook vind je tips hoe je je kan voorbereiden op de komst van de ZE-zones.
Laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer - EPBD III
Bij elektrische auto’s horen ook genoeg laadpalen. En om het gebruik van elektrische auto’s aan te moedigen, gelden er verplichtingen voor het aanleggen van laadinfrastructuur. Bij utiliteitsgebouwen met meer dan 10 parkeervakken op hetzelfde terrein moet minimaal 1 oplaadpunt voor de hele parkeergelegenheid worden aangelegd. Utiliteitsgebouwen zijn gebouwen die geen woonbestemming hebben. Zoals kantoren, scholen en fabrieken. Ook moet er leidinginfrastructuur (loze leidingen) worden aangelegd voor 1 op de 5 parkeervakken. Dit geldt voor nieuwe utiliteitsgebouwen en voor bestaande utiliteitsgebouwen die ingrijpend worden gerenoveerd. Per 2025 gelden er strengere verplichtingen: alle bestaande utiliteitsgebouwen met meer dan 20 parkeervakken moeten dan minimaal 1 oplaadpunt hebben.