Reizen en vervoerenBedrijven en organisaties
Leestijd: 2 minuten

Henk Otto: “Bij mijn duurzame haarden hoort een zero-emissie transporteur”

Henk Otto heeft een haardenwinkel in Ottovuur. Zijn voorraad heeft hij ondergebracht bij een zero-emissie distributeur. Klanten krijgen hun haard met een elektrische vrachtauto geleverd.

Henk Otto: “Bij mijn duurzame haarden hoort een zero-emissie transporteur”

“Met mijn showroom zit ik al jaren in de binnenstad van Leiden, in de Haarlemmerstraat. Dat is middenin de milieuzone die in 2025 zero-emissiezone wordt. Ik heb geen ruimte bij de winkel voor een voorraad, die had ik in het verleden al ondergebracht bij een distributeur. De haardenmarkt maakt de afgelopen jaren een duurzame ontwikkeling door. Open haarden worden gesloten haarden, waardoor ze 85% minder fijnstof uitstoten. Mijn klanten kiezen bewust voor een HR-haard die voldoet aan de strengste Europese milieu-eisen. Ze willen met een gerust hart kunnen genieten van hun aankoop.

Uiteindelijker goedkoper

Ik vond het eigenlijk niet meer kunnen, dat mijn duurzame producten werden geleverd met een dieselvrachtwagen. Ik ben om me heen gaan kijken en ontdekte vlakbij Leiden een duurzame transporteur, Logi Connekt. Zij konden mijn opslag, voorraadbeheer en distributie voor hun rekening nemen. Mijn eerste gedachte was dat het vast veel duurder zou zijn, maar dat viel heel erg mee. Ik denk dat ik uiteindelijk zelfs goedkoper uit ben, omdat zij voor de opslag een vierkantemeterprijs rekenen. Dus bij minder voorraad betaal ik ook minder.

Duurzaam imago

Op de dag dat ik een haard installeer bij een klant, levert een elektrische vrachtauto de haard en het installatiemateriaal af bij de klant. Het laatste stukje gebeurt met een elektrische palletwagen. Op deze manier is voor mij het plaatje compleet. Mijn klanten kiezen bewust voor een schone haard en als deze op een schone manier geleverd wordt, klopt het helemaal. Deze distributeur verstevigt mijn imago als duurzame haardenleverancier. Ik kan er nog steeds enthousiast van worden dat ik hiervoor heb gekozen. Zeker ook omdat het qua kosten niets uitmaakt.

Klaar voor zero-emissie

Ook bij de winkel komt één keer per week een elektrische vrachtauto voorrijden. Die vult mijn voorraad in de winkel bij. In de binnenstad van Leiden mogen alleen nog vrachtwagens met emissieklasse 6 en hoger de milieuzone in. Dat is op deze manier ook meteen opgelost. En als de milieuzone in 2025 een zero-emissiezone wordt, dan ben ik er helemaal klaar voor.”

Dit artikel verscheen eerder op DoeHetZero.nl.


Zo kun jij aan de slag

Icoon van een kantoorgebouw

Bedrijven en organisaties

Hoe kan ik energie besparen in mijn kantoor of gebouw? Welke stappen kan ik zetten om circulair te ondernemen? En hoe verduurzaam ik mijn zakelijk vervoer?

Alles voor bedrijven en organisaties
Icoon van een huis

Thuis

Hoe kan ik mijn afval verminderen? Hoe werkt overstappen op elektrisch rijden? Hoe kan ik thuis energie besparen? En hoe kook ik vaker vegetarisch?

Alles voor thuis