E-Flight leidt piloten op die elektrisch willen vliegen
"In mei zijn we begonnen met E-Flight Academy, de eerste operationele elektrische vliegschool van Europa. We leiden piloten op die elektrisch willen vliegen, maar ook al bestaande piloten die dat graag willen gaan doen. Er is ontzettend veel vraag naar. Op dit moment hebben we 25 studenten en al meer dan 250 proefvluchten gemaakt."
Delen:
"De luchtvaart is een moeilijke industrie om te verduurzamen. Het is een traditionele wereld die maar blijft groeien. Maar er moet echt iets gebeuren. De overheid heeft bepaald dat in 2030 alle vliegscholen, reclamevliegtuigjes en sightseeing-vliegtuigjes sowieso al elektrisch of hybride moeten vliegen. Dat is een enorme opgave. Daar bestond nog helemaal geen commercieel of operatief initiatief voor. Daarom zijn wij in dat gat gesprongen.
Ik heb recent mijn reclamebureau verkocht en nam vlieglessen. Toen ik op Teuge landde, zag ik die elektrische vliegtuigen. Die nieuwe beweging beviel mij erg en ik sloot mij aan bij E-Flight Academy. Hoe fantastisch is dat het ik nu van mijn hobby mijn - duurzaam - werk kan maken? Elektrisch vliegen voelt alsof je letterlijk in de toekomst zit. Niet langer zo’n ouderwetse vliegmachine, maar het idee dat je in een iPad zit. Geluidloos en met de nieuwste technologie. Ik kan een uur vliegen zonder de planeet te vervuilen en de omgeving tot last te zijn. Ervaren is geloven. Als je er eenmaal inzit, wil je niet meer terug.
Het is net als met de invoering van de elektrische auto destijds. We beginnen klein met een compacte accu en beperkte actieradius. Er is plek voor twee passagiers. Maar het is een kwestie van tijd voordat dat allemaal verandert. Dan wordt het schaalbaar en goedkoper. We zijn heel erg aan het pionieren en lopen voor de troepen uit. Ons doel is een schoon en stil luchtruim waarin iedereen wil en kan vliegen zonder schuldgevoel. Daarom willen we zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor elektrisch vliegen. Ik verwacht dat we de korte afstanden - Parijs, Londen, Ibiza - binnen vijf of tien jaar elektrisch zullen doen. Maar we hebben haast. De doelstellingen voor 2030 komen dichtbij. Wat dat betreft zou een aantal stimuleringsmaatregelen nog welkom zijn. Denk aan gedeelde financiering voor de aankoop van elektrische vliegtuigen of een korting voor mensen die hun elektrisch vliegbrevet gaan halen. Het lijkt een beetje alsof we een vakantiebestemming hebben geboekt, zonder de tickets. We weten waar we naar toe gaan, maar alleen nog geen idee hoe."