Caspar Botter, JC-Electronics: “Om mee te groeien met de markt, leiden we onze eigen mensen op''
Caspar Botter, commercieel eindverantwoordelijke bij JC-Electronics zegt het maar meteen eerlijk: “Circulariteit was niet de belangrijkste onderliggende motivatie voor ons bedrijfsmodel.” Dat zijn werkgever vooral refurbished industriële elektronica verkoopt, komt voort uit het inzicht van een van de oprichters, Jannes Cruiming, dat weggooien ‘gewoon zonde’ is. “Jannes’ motto is: ‘Wat eens gewerkt heeft, moet altijd kunnen werken.’ En daar staan we allemaal achter.”
Delen:
Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?
“Wij kopen, refurbishen en verkopen industriële elektronica. Slechts een klein deel van onze omzet komt uit de verkoop van nieuwe elektronica. Sommige klanten willen of kunnen niet anders. Maar het overgrote deel van onze producten hebben wij gereviseerd, met de belofte dat de klant er tien of twintig jaar mee vooruit kan. Grote fabrikanten ontwikkelen en verkopen producten waarvoor ze maar zeven of acht jaar ondersteuning bieden. Dat vinden wij nergens voor nodig.
Onze kwaliteitsgarantie is herkenbaar aan de paarse sticker die we op onze verpakkingen doen. ‘JCertified’ noemen we dat. We hebben wel eens een klant willen overtuigen van de meerwaarde van refurbished, door hem een van onze gereviseerde producten op te sturen. Toen belde hij op: “Jullie hebben een vergissing gemaakt. Deze is nieuw”, zei hij. Maar dat was niet zo.”
Wat is de grootste winst?
“Wij zijn ons er pas de laatste jaren geleidelijk van bewust geworden dat wat wij doen een grote circulaire waarde heeft. Ook in de markt groeit dat bewustzijn. Wat je met onze producten precies bespaart, dat laten we nu uitzoeken door een extern bedrijf. Zij onderzoeken de besparing op grondstoffen als koper en goud, maar ook op het vlak van waterverbruik en CO2-uitstoot. De eerste resultaten wijzen in de richting van een besparing tussen de 90 en 98 procent op elk van deze parameters.”
''Met refurbished elektronica bespaar je al gauw 80 tot 90 procent op grondstoffen en uitstoot.''
Wat is de grootse uitdaging?
“De omvang van onze verkoop hangt vooral af van onze technische capaciteit. Daarin is de grootste uitdaging de beschikbaarheid van technisch personeel. Om die reden leiden we zelf mensen op, in samenwerking met ROC De Friese Poort. Afgelopen jaar hebben we twintig studenten opgeleid op mbo4-niveau. Vanaf dag 1 werken ze mee en worden ze betaald; de opleiding is volledig gecertificeerd en op onze kosten.
Daarbij gaat het niet alleen om jonge schoolverlaters, maar juist ook om mensen uit andere beroepen. Zo hebben we bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur opgeleid, maar ook een verpleegkundige. De enige eis die we stellen is een passie voor techniek. De afgelopen drie jaar is onze omzet enorm gegroeid; op deze manier kunnen we daar vrolijk in meegroeien.”
''Onze mbo-opleiding is volledig gecertificeerd en op onze kosten.''
Welke circulaire stappen staan op de planning?
“Zodra we een duidelijk calculatiesysteem voor de besparingen beschikbaar hebben, zullen we ons als bedrijf duidelijker gaan profileren als circulair. Door daarop te wachten, voorkomen we dat we ons schuldig maken aan greenwashing; wij kunnen onze circulaire claim straks onderbouwen met cijfers. Op termijn verwacht ik dat inkopers niet alleen een budget in euro’s krijgen maar ook in CO2. Met onze calculator kun je dan meteen je besparing uitrekenen.
In Europa zijn wij wat circulariteit betreft een van de grootste spelers in ons vakgebied. De Europese markt denkt vaak voorop te lopen als het gaat om circulariteit, maar mijn ervaring is dat dat sterk verschilt per land. En ook landen als Pakistan zijn hier al veel verder in dan je misschien zou denken. Wanneer grote fabrikanten de overstap naar refurbished eenmaal gaan maken, dan zij wij te klein, met onze 300 medewerkers. Het is voor ons dus belangrijk om te kunnen blijven groeien.”
Meer weten? Bekijk de website van JC-Electronics.
Dit artikel verscheen eerder op CirculaireMaakindustrie.nl.