Check de garantie
Onderzoek voordat je gaat sleutelen of de verkoper of fabrikant nog garantie geeft. De monteur van de fabrikant werkt met originele onderdelen en kent het apparaat beter. Wel zo handig!
Contact met de verkoper
Ontdek je een probleem met je aankoop? Laat het meteen weten aan de verkoper en vraag om een oplossing, zoals reparatie of vervanging. Hoe eerder je dit doet, hoe beter. Ook bij fabrieksgarantie kun je eerst naar de verkoper met het probleem. De verkoper kan het product naar de fabrikant opsturen of de fabrikant vragen contact op te nemen. Lost de fabrikant het probleem niet op? Dan kun je alsnog terecht bij de verkoper. Die blijft namelijk verantwoordelijk voor het product.
Lees meer over gebruikmaken van de garantie op Consuwijzer.nl.
Altijd een wettelijke garantie
Ook als de garantieperiode voorbij is, kun je soms nog een gratis reparatie of vervanging krijgen. Dit is je wettelijke recht op een goed product. Je moet wel kunnen bewijzen dat het product niet door jouw schuld kapot is gegaan.
Lees meer over garantie buiten de garantietermijn op Consumentenbond.nl.
Deze tip is samengesteld met behulp van informatie van MilieuCentraal.nl.