Paul Hoogland: 'Subsidies helpen zeker om voor 2025 door te pakken'
Paul Hoogland heeft aannemersbedrijf de Bouwmaat en heeft veel projecten binnen de zone van Utrecht. Hij koos voor twee GoupilG3's, een Volkswagen e-Crafter (WLTP 130 km) en een Opel e-Vivaro (WLTP 230 km). 'Rijden doet ie als een tierelier.'
Delen:
“Wij zijn een vennootschap van aannemers en zitten met ons pand aan de zero-emissiezone van Utrecht. Als we van de parkeerplaats afrijden, zijn we in de zone. Alsof we het wisten zijn we in 2010 al begonnen met elektrisch rijden in de stad. We kochten toen onze eerste GoupilG3, een elektrisch vrachtwagentje. Dat was een hele investering voor ons.”
Goupils zijn populair
“We hebben veel projecten in de binnenstad en de wijken daar omheen. Misschien dat we de eerste dag nog met een bestelbus komen maar daarna zijn de Goupils bij ons populair. In de stad kun je toch niet veel sneller dan 30 km/u en je kunt verrassend veel meenemen: platen, balken, kamersteigers, het past er allemaal prima in. Je parkeert ‘m makkelijk en je hebt ook geen uitstoot.”
Flinke subsidie
“Twee jaar geleden schaften we onze eerste elektrische bestelbus aan, een Volkswagen e-Crafter met een actieradius van 130 km. Dat is niet heel veel maar voor ons prima omdat we werken in een straal van 20 kilometer rond Utrecht. In het begin was die nieuwe bus wel even wennen. Het was onze eerste nieuwe bus. Die verzeker je all-risk en dan moet je zo’n bus ook voorzien van een alarm. Dat ging in het begin regelmatig af. Verder waren er allerlei nieuwe technische snufjes waar we even aan moesten wennen. Maar rijden doet ie als een tierelier. De tweede elektrisch bus is al aangeschaft, een Opel e-Vivaro.
Wij hebben gekozen voor een accu van 50 kw, goed voor 230 kilometer maar als je projecten verder weg zijn, kun je ook kiezen voor een grotere accu met een bereik van 330 kilometer. We hebben nog twee dieselbussen maar die gaan we binnen twee jaar vervangen omdat dan de subsidies nog gelden. Dat scheelt fors. Als je de SEBA-subsidie, kleinschaligheidsaftrek en MIA bij elkaar optelt, zit je al snel aan € 14.000,-.'
Eigen hub
“Ons eigen pand fungeert als een hub. Hier komen de bouwmaterialen binnen die we zelf, zonder uitstoot naar het project brengen. Op het dak liggen zonnepanelen. De Goupils en de elektrische bussen laden we in het weekend op met de opgewekte stroom. Het is wel prettig als je zelf een laadpaal hebt en binnen het energiecontract kunt laden. Dat scheelt behoorlijk.”
Is iedereen het eens?
“Omdat we een vennootschap zijn van 11 mensen, beslissen we unaniem over investeringen. De beslissing over de aanschaf van een volgende elektrische bestelbus wordt door ons steeds sneller genomen. Het is toch de richting die we met z’n allen opgaan en de subsidies helpen op dit moment zeker om door te pakken.”
Dit artikel verscheen eerder op DoeHetZero.nl.